Heidelberger Druckmaschinen kiest QlikView voor strategische Business Intelligence

Beter zicht op SAP-gegevens na mondiale uitrol

Hoofddorp - 12 november 2007

QlikTech, volgens IDC aangemerkt als de snelst groeiende aanbieder van ‘Business Intelligence’-oplossingen (BI) ter wereld, maakt bekend dat Heidelberger Druckmaschinen AG (Heidelberg, Duitsland) op grotere schaal gebruik gaat maken van QlikView als strategische analysetool voor de mondiale activiteiten. Heidelberger Druckmaschinen is de mondiale marktleider op het gebied van offsetdrukoplossingen.

Heidelberger Druckmaschinen (Heidelberg) is actief in de belangrijkste industriële regio’s van de OESO (Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling) en richt zich ook in toenemende mate op opkomende markten in Azië en Oost-Europa. Het bedrijf verleent diensten aan meer dan 200.000 klanten en heeft ontwikkelings- en productievestigingen in zes landen en 250 verkoopkantoren verspreid over de hele wereld.

Heidelberg werkt al sinds 2006 met QlikView voor verkoopanalyse en de beschikbaarheid en inzet van servicepersoneel op de verkoopafdeling, en voor audits en antivirus-, IT-assetmanagement-, helpdesk- en ITIL-verandermanagentrapporten op de IT-afdeling. De combinatie van snelle implementatie, gebruiksgemak en snelle verwerking van grote gegevensvolumes deed Heidelberg besluiten QlikView ondernemingsbreed te implementeren, met als oogmerk SAP en andere gegevensbronnen beter te integreren en zo de basis te leggen voor probleemloze rapportages.

“Dankzij QlikView beschikken wij over fijnmaziger informatie en zijn de prestaties van ons bedrijf verbeterd. In de afgelopen vijftien maanden heeft QlikView ertoe bijgedragen dat we beter zicht hebben op onze SAP-gegevens en aanzienlijk minder tijd kwijt zijn aan het maken van rapporten,” aldus Michael Neff, Chief Information Officer van Heidelberger Druckmaschinen. “Deze verbeteringen hebben aangetoond dat een BI-oplossing niet zwaar en complex hoeft te zijn om als strategische analysetool te kunnen worden ingezet. Het zijn de prestaties die tellen. Met QlikView kunnen we nieuwe applicaties snel uitrollen, zodat onze medewerkers de analyses kunnen maken die zij nodig hebben voor hun dagelijkse werk.”

QlikView zal eerst worden uitgerold op de afdelingen Verkoop, Service en Productie. Circa 8.000 verkoopmedewerkers gaan QlikView gebruiken als visuele ‘sales cockpit’ ter ondersteuning van flexibele klantanalyses. Op de afdeling Productie, waar 6.000 mensen aan de slag gaan met QlikView, zullen projectmanagers beter in staat zijn om enerzijds de verschillende afdelingen aan te sturen die bij de productie van offsetdrukmachines betrokken zijn, en anderzijds de inkoop en productie van ruim 200.000 onderdelen te coördineren die deel uitmaken van één machine.

“Heidelberg is een innovatieve onderneming met complexe productieprocessen,” aldus CEO Lars Björk van QlikTech. “Wij zijn ermee ingenomen dat Heidelberg QlikView heeft gekozen om de kwaliteit van de bedrijfsinformatie en -analyses te verbeteren en zodoende beter inzicht te krijgen in de bedrijfsactiviteiten. Dit succes is een logisch uitvloeisel van onze bedrijfsvisie: simplifying analysis for everyone.”

The Heidelberg Group

Met een marktaandeel van ruim 40% in de mondiale markt voor offsetdrukmachines is Heidelberger Druckmaschinen AG (Heidelberg) wereldwijd de belangrijkste aanbieder van offsetdrukoplossingen voor commerciële en industriële klanten in de ‘print media’-industrie. Het in Heidelberg (Duitsland) gevestigde bedrijf richt zich op de integrale proces- en waardeketen van veelgebruikte papierformaten in de druksector (offset en flexografisch).

QlikTech is ‘s werelds snelst groeiende Business Intelligence (BI)-softwarebedrijf. QlikView, het vlaggenschip van het bedrijf, heeft momenteel 269.000 gebruikers bij 5.980 klanten in 73 landen, verspreid over de hele wereld. Iedere dag verwelkomt QlikTech gemiddeld twaalf nieuwe klanten. Door deze explosieve groei heeft het bedrijf zijn inkomsten in het boekjaar 2006 met 80% en in het boekjaar 2007 met 96% zien stijgen.

QlikView maakt het zeer eenvoudig om verfijnde analyses te implementeren, te gebruiken en te onderhouden. Met QlikTechs gepatenteerde in-memory BI-technologie kan de gebruiker reusachtige dataverzamelingen direct in het interne geheugen van de computer laden en manipuleren. Dit kan al op relatief simpele hardware, wat een betaalbare, brede implementatie binnen slechts twee tot drie weken mogelijk maakt.

QlikTech, in 1993 opgericht in Zweden, heeft vestigingen in de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk, Duitsland, Scandinavië en de Benelux (Hoofddorp). Het bedrijf werkt wereldwijd met meer dan vijfhonderd partners. Tot de klanten in de Benelux behoren: ABX Logistics, ADP, Atos Origin, ING Trust, KLM, MarktSelect (Graydon), Merck Sharp & Dohme, Panasonic, Schenker, ThiemeMeulenhoff, TNT en Zurich Verzekeringen.

Voor meer informatie: www.qliktech.nl.