Carlsberg Importers kiest QlikView voor on-demand verkoopanalyse

Toonaangevende bierdistributeur consolideert data uit duizenden rapporten voor realtime toegang tot informatie

Hoofddorp - 23 november 2009

Business Intelligence (BI)-softwarebedrijf QlikTech kondigt aan dat Carlsberg Importers, een onderdeel van de Haelterman-groep en exclusieve distributeur van Carlsberg- en Tuborg-bier, QlikView met succes geïmplementeerd heeft voor een enkelvoudige weergave van analyses van verkopen, klanten en producten.

Significant efficiencyverschil

Minder dan twee maanden na het in gebruik stellen van QlikView, rapporteert Carlsberg Importers een significant efficiencyverschil ten aanzien van de gehele commerciële afdeling. Met QlikView is Carslberg Importers in staat om zeer waardevolle gegevens die opgesloten zaten in zijn ERP-, CRM- en boekhoudsystemen om te zetten in relevante stuurinformatie. Met QlikView is een enorme verbetering opgetreden bij het genereren van de eindemaandsrapporten voor de directie: van de consolidatie van duizenden individuele rapporten tot directe antwoorden van één enkele QlikView-applicatie.

Het gebrek aan geconsolideerde rapportage en gegevensanalyse belemmerde Carlsberg in zijn mogelijkheden om de verkoopmeetgegevens te volgen en te controleren op betere prestaties. Het bedrijf was op zoek naar een BI-oplossing om dit probleem te kunnen oplossen en koos uiteindelijk voor QlikView wegens het gebruiksgemak en het snelle resultaat. "Zodra wij hoorden dat wij in maar 20 dagen volledig operationeel zouden zijn met een volledige verkoopanalyse, werd QlikView voor ons het duidelijke antwoord,” aldus Eric Samain, Information Systems Director bij Carlsberg Importers.

Strategische informatie binnen handbereik

Carlsberg Importers ontwikkelde de initiële QlikView-applicatie in maar 15 dagen met hulp van Iterias, een QlikView-reseller partner. Met QlikView kan Carlsberg Importers nu alle commerciële verkopen op toeleverancier, product, bestelling en klant volgen en analyseren. Met de applicatie is Carlsberg in staat om significant meer informatie te analyseren. In het verleden was er veel programmeerwerk en uitvoeringstijd nodig voor het uitvoeren van tijdrovende ad-hocvragen. Met QlikView is deze informatie bereikbaar via een paar muisklikken. De benodigde strategische informatie wordt dagelijks door QlikView bijgewerkt en doorgegeven, waarmee een hoge mate van informatie- en bedrijfsinzichten gegarandeerd kan worden voor besluitvormers en belangrijke gebruikers

Implementatie binnen de hele Haelterman-groep

Voortbouwend op het succes van de initiële implementatie zal de Haelterman-groep het gebruik van QlikView in de hele onderneming uitbreiden, met name in Logistiek, Personeelszaken, Financiën en Inkoop — binnen Carlsberg Importers en zijn andere twee divisies, HLS en Vasco.

"Ondernemingen in consumentenproducten zoals Carlsberg, die het belang inzien van directe zichtbaarheid van verkoopprestaties en drivers, bereiken een geweldig concurrentievoordeel", aldus Les Bonney, Senior Vice President van QlikTech Sales. "Ondernemingen met QlikView kunnen op een proactieve manier en op een dagelijkse basis de beste beslissingen nemen om kansen te grijpen en hun omzet te vergroten. Met behulp van QlikView hoeft informatie niet meer uit meerdere bronnen verzameld te worden en aan elkaar geknoopt te worden in een rapport."

Over Carlsberg Importers

Carlsberg Importers, een divisie van de Haelterman-groep, is al sinds de jaren zeventig van de vorige eeuw de exclusieve importeur en distributeur van Carlsberg en Tuborg in de Benelux. De groep, met hoofdkantoor in Ternat, heeft magazijnen in Ternat, Deerlijk en Wandre, en heeft 300 medewerkers in dienst, waaronder 50 bij Carlsberg Importers. www.carlsberg.be

QlikTech is ‘s werelds snelst groeiende Business Intelligence (BI)-softwarebedrijf. QlikView, het vlaggenschip van het bedrijf, heeft momenteel 269.000 gebruikers bij 5.980 klanten in 73 landen, verspreid over de hele wereld. Iedere dag verwelkomt QlikTech gemiddeld twaalf nieuwe klanten. Door deze explosieve groei heeft het bedrijf zijn inkomsten in het boekjaar 2006 met 80% en in het boekjaar 2007 met 96% zien stijgen.

QlikView maakt het zeer eenvoudig om verfijnde analyses te implementeren, te gebruiken en te onderhouden. Met QlikTechs gepatenteerde in-memory BI-technologie kan de gebruiker reusachtige dataverzamelingen direct in het interne geheugen van de computer laden en manipuleren. Dit kan al op relatief simpele hardware, wat een betaalbare, brede implementatie binnen slechts twee tot drie weken mogelijk maakt.

QlikTech, in 1993 opgericht in Zweden, heeft vestigingen in de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk, Duitsland, Scandinavië en de Benelux (Hoofddorp). Het bedrijf werkt wereldwijd met meer dan vijfhonderd partners. Tot de klanten in de Benelux behoren: ABX Logistics, ADP, Atos Origin, ING Trust, KLM, MarktSelect (Graydon), Merck Sharp & Dohme, Panasonic, Schenker, ThiemeMeulenhoff, TNT en Zurich Verzekeringen.

Voor meer informatie: www.qliktech.nl.