7 Trends in Business Intelligence

Rogier Verheij, Vice President Benelux & Eastern Europe bij QlikTech

Hoofddorp, The Netherlands - 25 mei 2010

BI kwam twintig jaar geleden op de markt als tool ter ondersteuning van de besluitvorming. Oorspronkelijk werd BI gezien als het domein van analisten en board-level executives, maar langzaam heeft het zich ontwikkeld tot een hulpmiddel voor iedereen. Bedrijven zijn tot het besef gekomen dat besluitvormers op alle niveaus en op alle afdelingen toegang nodig hebben tot actuele, relevante informatie. Voortbordurend op deze algemene trend, 7 gerelateerde trends op het gebied van BI:

1. Het toegankelijk maken van bedrijfssoftware
Vandaag de dag zien we een sterke verschuiving naar het toegankelijk maken van bedrijfssoftware. Gebruikers eisen dezelfde snelheid en hetzelfde gebruikersgemak van hun bedrijfssoftware op de werkplek als bijvoorbeeld het gemak van Google privé.

2. Adaptatie van BI door gebruikersinterface
De ontwikkeling van betere gebruikersinterfaces wordt gedreven door de behoefte aan een eenvoudig te gebruiken oplossing. Eenvoud om data te analyseren en om te zetten in informatie die de antwoorden geeft die de gebruiker nodig heeft.

3. BI 3.0?
De nieuwe generatie BI-tools vermijdt omslachtige, complexe technologie en concentreert zich op het maken van een intuïtief en rendabel proces. Deze nieuwste golf van BI bedient de generatie die de technologie begrijpt en hongerig is naar informatie. Gekenmerkt door baanbrekende features, zoals in-memory en associatieve analyses, moet BI groeien naar een meer 'self-service' aanpak van rapportage en analyse. Hiermee kunnen ook niet-technische gebruikers informatie combineren voor een compleet overzicht en analyse.

4. Zakelijke gebruikers, business goals
BI zal niet langer in handen zijn van de financiële en IT-afdeling. Sales, marketing en HR worden de nieuwe gebruikers van BI. Door de informatie in handen van de zakelijke gebruikers te leggen, zijn de effecten allesomvattend, van efficiency in de supply chain tot het bevorderen van patiëntenzorg op de eerste hulp.

5. Intuïtieve intelligentie
Analyses helpen zakelijke gebruikers beslissingen te nemen. Data en analyses zullen de kern vormen in de strategie om te differentiëren, te innoveren en de concurrentie voor te blijven in de nieuwe hedendaagse zakelijke omgeving. Technologieën zijn beter in staat als basis van change management te fungeren, omdat zij intuïtief te gebruiken zijn.

6. Real-time transparantie
Gebrek aan zichtbaarheid heeft geleid tot gemiste kansen en een cultuur waarin niemand verantwoordelijk is. Transparantie moet juist op individueel niveau spelen. Door mensen te laten zien wat de gevolgen zijn van hun prestaties en ze te motiveren door middel van een dashboard die een eenvoudig af te lezen grafische weergave biedt van de statistieken die voor hen het belangrijkst zijn en een holistische visie op de business geeft. De mogelijkheid om financiële maatstaven, zoals winst-en verliesrekening, cash flow en het grootboek te beoordelen is niets nieuws en ook operationele statistieken, zoals de toewijzing van middelen en de productieplanning komen steeds vaker voor. Echt nieuw zijn de mogelijkheden om nieuwe statistieken over marktvoorwaarden of externe factoren, zoals de invoer-en uitvoerrechten, te beoordelen. In het nieuwe decennium zullen zelfs sociale statistieken meetbaar worden.

7. Interactieve mobiele BI
Vorig jaar nam de vraag naar informatie ‘onderweg’ snel toe. Door de toename van het gebruik van smartphones worden nu ook de interactieve analysemogelijkheden en de wens direct de juiste informatie te ontvangen vereisten van BI.

Kortom BI is voor iedereen en is nog volop in beweging. Het lijkt erop dat wat je ook wilt bereiken, de nieuwe visie op BI de oplossing biedt.

De krachtige en toegankelijke Business Intelligence oplossing van QlikTech stelt organisaties in staat om betere en snellere beslissingen te nemen. Het product QlikView levert enterprise-class analyses en eenvoudige zoekfuncties met het zelfde gebruiksgemak als het kantoorsoftware. De in-memory associatieve zoektechnologie, waarin QlikTech een pioniersrol vervult, maakt real-time berekeningen die business professionals inzicht verschaft door middel van intuïtieve data exploratie. Anders dan met traditionele Business Intelligence biedt QlikView waarde een terugverdientijd van dagen of weken, in plaats van maanden, jaren of zelfs helemaal niet. QlikView kan worden ingezet op locatie, in de cloud, op een laptop of op een mobiel apparaat – voor één enkele gebruiker tot de grootste internationale onderneming. Het hoofdkantoor van QlikTech staat in Radnor, Pennsylvania. QlikTech heeft wereldwijd vestigingen en een netwerk van meer dan 1.100 partners die samen meer dan 13.000 klanten in ruim 100 landen wereldwijd bedienen. Ga voor meer informatie naar www.qlikview.com