QlikTech lanceert QlikView 10 en biedt hiermee consumer experience voor BI-software

QlikTech, leverancier en ontwikkelaar van de Business Intelligence oplossing QlikView kondigt de beschikbaarheid van QlikView 10 aan.

Hoofddorp - 12 oktober 2010

QlikTech (NASDAQ: QlikView), leverancier en ontwikkelaar van de Business Intelligence oplossing QlikView kondigt de beschikbaarheid van QlikView 10 aan. QlikView 10 is de enige BI-oplossing die gebruikerservaringen van consumentenapplicaties, zoals Google, combineert met de kracht van zakelijke BI. QlikView wordt gebruikt door grote internationale bedrijven, zoals Campbell’s Soup, Canon, Fila, Gatorade, Panasonic en Toyota en biedt zakelijke gebruikers de controle bedrijfskritische vragen te stellen en te beantwoorden. De aanpak van QlikView stelt gebruikers in staat om in slechts enkele dagen of enkele weken zakelijke problemen op te lossen. Dit in tegenstelling tot traditionele BI waar men na maanden, jaren of helemaal nooit tot een oplossing komt.

“Onze goede resultaten zijn het bewijs van het succes van onze klantgerichte aanpak”, aldus Rogier Verheij, Vice President Benelux & Eastern Europe bij QlikTech. “QlikView 10 illustreert onze voortdurende toewijding aan eenvoud. Vanuit gebruikersperspectief door de snelheid en zoekfunctionaliteit, vanuit ontwikkelingsperspectief door de mogelijkheid voor maatwerk en vanuit het standpunt van IT op het gebied van beheersbaarheid. Met QlikView 10 blijven we de gehele BI-industrie, die nu moeite heeft om ons bij te houden, transformeren.”

Consumentgedreven gebruikerservaring

QlikView 10 combineert de eenvoud van consumentgedreven gebruikerservaringen met de kracht van BI. Met QlikView 10 kan iedere zakelijke gebruiker direct proactief zijn door direct te klikken door gegevens. Hierdoor zijn zij in staat om tijdig beter onderbouwde beslissingen te nemen. QlikView 10 beschikt ook over nieuwe visualisaties waarmee gebruikers hun gegevens eenvoudiger dan ooit kunnen verkennen en begrijpen. Met de nieuwe ‘Mekko sharts’ kunnen gebruikers relaties en verhoudingen tussen dimensionale waarden weergeven in een staafdiagram. Bovendien krijgen gebruikers nog sneller specifieke analyses door de mogelijkheid selecties te verfijnen of te veranderen met behulp van een dropdown lijst voor elke selectie.

Associatief zoeken

De associatieve zoekfunctie van QlikView 10, Associative Search, maakt gebruik van de in-memory aanpak van QlikView. Hiermee biedt de BI-oplossing de voor iedereen bekende ervaring met zoekmachines om kritische informatie te vinden en snel business gerelateerde antwoorden te krijgen. Vergelijkbaar met de nieuwe Instant Search functie van Google, biedt de associatieve zoekfunctie van QlikView direct resultaten terwijl je typt. Dankzij de intuïtieve interface worden de belangrijke relaties tussen de gegevens gehighlight. In QlikView 10 is de Associative Search ook toegevoegd aan elke listbox over elk dashboard. Hiermee kunnen gebruikers snel gedetailleerde antwoorden vinden op belangrijke vragen.

Sneller dan ooit

QlikView 10 levert over de gehele linie verbeterde prestaties, van data-acquisitie tot interactie met de eindgebruikers. De nieuwe AJAX (Asynchronous Javascript And XML) ondersteuning in QlikView 10 maakt het mogelijk om data-objecten in real-time te vernieuwen, zonder dat het hele scherm moet worden ververst. Bovendien kunnen aanpassingen in kernberekening en multi-threaded reloads profiteren van een nieuwe generatie van serverhardware met meerdere CPU cores. Beta-testen laten zien dat gebruikers met QlikView 10 op multi-core servers een prestatieverbetering kunnen verwachten van 200-1000% op de laadsnelheid van de data. QlikView 10 voldoet ook aan de vereisten van de grootste internationale bedrijven en ondersteunt tienduizenden aangesloten gebruikers en miljarden records. Het levert daarnaast lineaire schaalbaarheid omdat QlikView 10 gebruik maakt van de meest geavanceerde 64-bits Intel multi-core architecturen.

Open integratie

QlikView 10 introduceert een nieuw niveau van integratiemogelijkheden die gebruikers de mogelijkheid biedt hun bestaande tools en applicaties uit te breiden met QlikView. Met deze uitbreidingen hebben gebruikers een vrijwel eindeloze reeks aan visualisatie- en andere maatwerkmogelijkheden. Met QlikView 10 uitbreidingen kunnen bijvoorbeeld visualisaties van kaarten, flow charts en flash animaties worden getoond. De nieuwe QlikView Data Exchange (QVX) maakt het daarnaast eenvoudig voor systemen van derden om output data aan te leveren die snel te kunnen worden geopend in QlikView. Alle integratiemogelijkheden met QlikView zijn gedocumenteerd en zijn vrij beschikbaar voor klanten en partners.

Bedrijsbrede beheersbaarheid

QlikView 10 geeft IT de totale controle met krachtige, flexibele en eenvoudige consoles voor het meten van, monitoren en implementeren van QlikView applicaties en data. Het biedt ook mogelijkheden voor gecentraliseerd beheer, inclusief load balancing, administratie en het vernieuwen van planningen. QlikView 10 vergroot demogelijkheden voor de beheersbaarheid van organisaties door het ondersteunen van wet- en regelgeving en compliance-initiatieven met uitgebreide eindgebruikers audit logging en meer gedetailleerde en gedistribueerde controle over de distributie van content.

Werkt met bestaande BI, CRM en ERP-systemen

Met QlikView 10 kunnen bedrijven eenvoudig data consolideren uit elke bron: operationele toepassingen zoals Oracle, SAP en Salesforce.com; databases, zoals SQL Server, MySQL en onderliggende applicaties op basis van Oracle; traditionele disk-gebaseerde BI en data-warehouses, zoals Teradata en Informatica; data achter web services; en lokale gegevens, zoals spreadsheets. Met QlikView 10 zijn bedrijven in staat meer rendement te behalen uit hun investeringen in bestaande bedrijfsprocessen en warehousing-activa door intuïtieve toegang, uitgebreide analyses en geavanceerde visualisatie.

IDC en BARC

Onderzoek door IDC, in opdracht van QlikTech, laat zien dat QlikView gebruikers aanzienlijk meer tevreden zijn met hun BI-systeem, dan andere BI-gebruikers. Op een schaal van 1 tot 5, geeft 96 procent van de QlikView gebruikers de top drie niveaus van tevredenheid aan*. Dit werd onlangs versterkt toen QlikTech in het BARC BI-onderzoek** op het onderdeel klantloyaliteit als nummer 1 uit de bus kwam.

Beschikbaarheid

Er is een demo van QlikView 10 beschikbaar via http://demo.qlikview.com en is binnenkort beschikbaar via www.qlikview.com/download.

De krachtige en toegankelijke Business Intelligence oplossing van QlikTech stelt organisaties in staat om betere en snellere beslissingen te nemen. Het product QlikView levert enterprise-class analyses en eenvoudige zoekfuncties met hetzelfde gebruiksgemak als kantoorsoftware. De in-memory associatieve zoektechnologie, waarin QlikTech een pioniersrol vervult, maakt real-time berekeningen die business professionals inzicht verschaft door middel van intuïtieve data exploratie. Anders dan met traditionele Business Intelligence biedt QlikView een terugverdientijd van dagen of weken, in plaats van maanden, jaren of zelfs helemaal niet. QlikView kan worden ingezet op locatie, in de cloud, op een laptop of op een mobiel apparaat – voor één enkele gebruiker tot de grootste internationale onderneming. Het hoofdkantoor van QlikTech (NASDAQ:QLIK) staat in Radnor, Pennsylvania. QlikTech heeft wereldwijd vestigingen en een netwerk van meer dan 1.100 partners die samen meer dan 13.000 klanten in ruim 100 landen wereldwijd bedienen. Ga voor meer informatie naar www.qlikview.com.