Technisch groothandel Van Oirschot verhoogt servicegraad met QlikView

Tessenderlo - 22 maart 2013

Van Oirschot, sinds 1967 leverancier van verwarmings-en installatiemateriaal aan professionele installateurs, heeft gekozen voor het QlikView Business Discovery Platform om just-in-time-delivery van de logistieke services mogelijk te maken en de servicegraad te verhogen. Solution provider Credon ontwikkelde met QlikView daarvoor een applicatie waarin de servicegraad wordt gerelateerd aan verschillende dimensies, zoals per product, leverancier, regio, vertegenwoordiger of levering, waardoor verbeterpunten snel inzichtelijk werden. Daarnaast maakte Credon de verkoopinformatie inzichtelijk met QlikView, voor zowel het verkoopteam als het management. Van Oirshot heeft hierdoor de mogelijkheid om de toenemende concurrentie in de sector voor te blijven en de kostendruk te verlagen, met als resultaat tevreden klanten en een verhoogde productiviteit.

Sinds de aankoop zijn er bij Van Oirschot acht verschillende QlikView applicaties ontwikkeld voor verkoop, inkoop, logistiek, financiën & cash flow, management, voorraad en voorraadmutaties. Deze applicaties worden regelmatig gebruikt door alle vertegenwoordigers en het managementteam van Van Oirschot. Sven Machielsen, Afgevaardigd Bestuurder bij Van Oirschot: “Met QlikView bekijken we al onze data op consistente wijze en hebben we beter zicht op de marges die we draaien. We kunnen sneller bijsturen, door bijvoorbeeld producten met een hogere marge meer aandacht te geven. Ook realiseren we met QlikView een verbetering van de klanttevredenheid, door snel per klant mogelijke issues te detecteren, en hebben we een productiviteitsverbetering in het magazijn gerealiseerd.”

Van Oirschot zette sinds 2006 al belangrijke stappen op vlak van consistente rapportages en analyses. Met behulp van Microsoft Dynamics werden het centraal distributiecentrum, alle aan- en verkoopprocessen en de financiële verwerking geautomatiseerd. Dit leverde al meer inzicht in data en processen dan in het verleden, maar het verkrijgen van consistente rapoprtages bleef moeilijk verlopen. “Mijn ervaring met databases, data en Business Intelligence is dat, zolang je geen concreet resultaat ziet, je altijd over iets abstracts praat. Toen Credon op een paar dagen tijd alle verkoopinformatie inzichtelijk maakte met QlikView, was ik overtuigd”, vertelt Sven Machielsen. “We kwamen al snel tot de conclusie dat onze servicegraad redelijk was, maar niet optimaal. Toen we vervolgens signaleerden dat de servicegraad van onze leveranciers en de afhandeling van de retouren hier een belangrijk onderdeel van uitmaken, konden we hier als organisatie verder op bouwen.”

Ronny Beckers, Directeur van Credon: "Van Oirschot is een typisch voorbeeld van een QlikView-traject. Eerst is er ongeloof en daarna enthousiasme, wat resulteert in supertevreden gebruikers. Met QlikView helpen we Van Oirschot om toch succesvol te zijn in een sterk aan concurrentie onderhevige markt. Getuige daarvan de groei de afgelopen jaren met ruim 30 medewerkers, iets wat niet evident is in het huidige ondernemersklimaat."

Over Van Oirschot

Van Oirschot levert sinds 1967 een uitgebreid productgamma verwarmings- en installatiemateriaal aan professionele installateurs. Als technische groothandel bieden zij ook producten aan voor ventilatie, regenwaterinstallatie en waterbehandeling. Voor meer info www.vanoirschot.be.

Over Credon

Credon is marktleider in de Benelux met een totaal pakket van QlikView BI-oplossingen voor organisaties die een grote hoeveelheid data op een snelle en eenvoudige manier willen toegankelijk maken. Het bedrijf biedt inzicht en kennis waar vroeger alleen data beschikbaar was. Als jong en dynamisch bedrijf, denkt Credon mee met haar klanten om telkens opnieuw een ‘wow’-effect te realiseren. Credon staat ervoor bekend om haar klanten een eerlijke, correcte en volledige service te bieden. Dit doen zijn met een uitgebreid en gecertifieerd team van consultants dat tot de top van Europa behoort op vlak van BI kennis. Meer info op www.credon.be.

QlikTech (NASDAQ: QLIK) is een leider in Business Discovery, oftewel user-driven Business Intelligence (BI). De krachtige en toegankelijke Business Discovery oplossing QlikView slaat een brug tussen traditionele BI-oplossingen en stand-alone bedrijfsapplicaties. QlikView biedt gebruikers intuïtieve gebruiksvriendelijke analyses. Dankzij de pioniersrol van QlikTech in in-memory associatieve zoektechnologie kunnen gebruikers, in tegenstelling tot een beperking door voorgedefinieerde vragen, informatie juist vrij onderzoeken. QlikView Business Discovery werkt met bestaande BI-applicaties en voegt nieuwe mogelijkheden toe, zoals inzicht voor iedereen, real-time analyses zonder wachttijden, mobiliteit, de gebruiksvriendelijkheid van een app, de mogelijkheid data te combineren en samen te voegen, en een nieuw niveau van informatiedeling en samenwerking. In tegenstelling tot traditionele applicaties kan QlikView binnen enkele dagen of weken worden geïmplementeerd, in plaats van in maanden, jaren of uiteindelijk helemaal niet. Het hoofdkantoor van QlikTech is gevestigd in Radnor, Pennsylvania. QlikTech heeft wereldwijd vestigingen die samen meer dan 27.000 klanten in ruim 100 landen bedienen. Ga voor meer informatie naar www.qlikview.com.

QlikTech en QlikView zijn handelsmerken of geregistreerde handelsmerken van QlikTech International AB. Andere hier gebruikte bedrijfsnamen, productennamen en bedrijfslogo’s zijn handelsmerken of geregistreerde handelsmerken van hun respectieve eigenaars.