CEO’s zijn 50 plussers uit de Randstad

Onderzoek Qlik® brengt anatomie van Nederlandse CEO in kaart

Hoofddorp - 30 oktober 2014

De Nederlandse CEO is een 50 plusser. Om precies te zijn is hij gemiddeld 53 jaar oud, waarbij de jongste 40 jaar is en de oudste 69. Wanneer hij voor het eerst wordt aangesteld als CEO, is hij gemiddeld 48 jaar oud en voornamelijk man. Dat blijkt uit onderzoek van Qlik, leider in data discovery, onder CEO’s van beursgenoteerde bedrijven en bedrijven in de top 50 van Nederland. Qlik ontwikkelde een applicatie die de diverse kenmerken van de CEO’s in Nederland met elkaar vergelijkt, om zo de anatomie van de gemiddelde CEO in Nederland in kaart te brengen. Een belangrijke conclusie is dat er de afgelopen jaren weinig veranderd is in de boardroom. De gemiddelde CEO is nog steeds een man van middelbare leeftijd.

Oerhollands

Op het gebied van demografische informatie laat de applicatie zien dat de gemiddelde CEO in Nederland ook echt oerhollands is. Meer dan driekwart is Nederlands, van de overige 23 procent liggen de roots in het buitenland. Zuid-Holland blijkt de meest populaire provincie te zijn om geboren te worden als CEO (12%) en bijna 24 procent woont op dit moment in Noord-Holland. CEO’s blijken bovendien massaal dezelfde carrièrestap te zetten: een kwart is voor zijn aanstelling als CEO lid van de raad van bestuur.
Sabine Palinckx, Country Manager Benelux bij Qlik: “Wie denkt er zo nu en dan niet over hoe het zou zijn om de hoogste baas bij een groot bedrijf te zijn? Met deze applicatie geven wij ambitieuze professionals op een leuke manier inzicht in de anatomie van een CEO. Welke kenmerken heeft de gemiddelde CEO precies en waar komt hij vandaan? De applicatie laat overigens wel zien dat er de afgelopen jaren weinig veranderd is in de boardroom. Ondanks de veranderingen van de laatste jaren op carrièregebied, is het toch vooral de man van middelbare leeftijd uit de randstad die het schopt tot CEO.”

Qlik (NASDAQ: QLIK) is een leider in data discovery en biedt intuïtieve oplossingen voor self-service data visualisatie en begeleiding in analytics. Ruim 33.000 klanten vertrouwen op Qlik oplossingen om betekenis te geven aan informatie van verschillende bronnen. Zo kunnen zij verborgen verbindingen binnen de data ontdekken die leiden tot inzichten die goede ideeën tot stand brengen. Het hoofdkantoor van Qlik is gevestigd in Radnor, Pennsylvania. Qlik heeft wereldwijd vestigingen die samen met ruim 1700 partners meer dan 100 landen bedienen.

© 2014 QlikTech International AB. All rights reserved. Qlik®, Qlik® Sense, QlikView®, QlikTech®, en QlikTech logo’s zijn handelsmerken of geregistreerde handelsmerken van QlikTech International AB. Andere hier gebruikte bedrijfsnamen, productennamen en bedrijfslogo’s zijn handelsmerken of geregistreerde handelsmerken van hun respectieve eigenaars.