Qlik verbetert arbeidspositie van mensen met autistische stoornis

Qlik begeleidt zes mensen met autistische stoornis in het werken met QlikView

Hoofddorp - 13 november 2014

Qlik®, (NASDAQ: QLIK), leider in data discovery, is in samenwerking met Ons Tweede Thuis, een organisatie ten diensten van mensen met een beperking, gestart met een eerste opleidingsronde voor mensen met een autistische stoornis. Tijdens deze driedaagse opleiding worden zes jongeren geschoold en getraind om succesvol gebruik te maken van QlikView®, het bewezen toonaangevende Business Intelligence platform voor de snelle creatie van guided analytics. Na een geslaagde afronding ontvangen de jongeren de QlikView licentie, waardoor zij organisaties kunnen helpen met het maken van QlikView apps, dashboards en visualisaties. De opleiding wordt aangeboden in samenwerking met arbeidstrainingscentrum De Morgenster, onderdeel van Ons Tweede Thuis. Dit centrum heeft veel ervaring met individuele werkprojecten voor jongeren met een aan autisme verwante stoornis in combinatie met een normale begaafdheid. In de toekomst organiseert Qlik in samenwerking met Arbeidstrainingscentrum De Morgenster meer opleidingsdagen voor mensen met autisme.

Qlik en Ons Tweede Thuis dagen in dit programma de zes jongeren uit om hun talenten te ontdekken. Mensen met een autistische stoornis hebben vaak een hoog concentratievermogen en oog voor detail. Dit zijn waardevolle capaciteiten bij het gebruik van QlikView en staat vaak garant voor snellere en betere resultaten. Wanneer de jongeren het opleidingstraject succesvol doorlopen, kunnen zij participeren op de arbeidsmarkt en meewerken in organisaties die gebruik maken van het softwareprogramma.

Daniële de Boer van Ons Tweede Thuis: “Als je een vorm van autisme hebt, kan deelnemen aan de arbeidsmarkt soms lastig zijn. Terwijl de kwaliteiten voor bepaalde beroepen wel in huis zijn. Wij zijn dan ook blij dat we samen met Qlik gestart zijn met dit opleidingstraject. Hiermee verbreden we het beroepenveld, waardoor wij ze een beter uitzicht op de arbeidsmarkt kunnen bieden. En in sommige gevallen kan het zelfs leiden tot meer financiële onafhankelijkheid en een grotere mate van sociale zekerheid.”

Sabine Palinckx, Country Manager Benelux bij Qlik: “Het is fantastisch om te zien hoe de kenmerken van autisme op een positieve manier worden benut en tot uiting komen. De missie van Qlik is: Touching a billion lives met het programma ‘Change Our World’. Met dit initiatief kunnen wij samen met Ons Tweede Thuis mensen met een autistische stoornis helpen om hun talenten te ontdekken en benutten.”

Qlik (NASDAQ: QLIK) is een leider in data discovery en biedt intuïtieve oplossingen voor self-service data visualisatie en begeleiding in analytics. Ruim 33.000 klanten vertrouwen op Qlik oplossingen om betekenis te geven aan informatie van verschillende bronnen. Zo kunnen zij verborgen verbindingen binnen de data ontdekken die leiden tot inzichten die goede ideeën tot stand brengen. Het hoofdkantoor van Qlik is gevestigd in Radnor, Pennsylvania. Qlik heeft wereldwijd vestigingen die samen met ruim 1700 partners meer dan 100 landen bedienen.

© 2014 QlikTech International AB. All rights reserved. Qlik®, Qlik® Sense, QlikView®, QlikTech®, en QlikTech logo’s zijn handelsmerken of geregistreerde handelsmerken van QlikTech International AB. Andere hier gebruikte bedrijfsnamen, productennamen en bedrijfslogo’s zijn handelsmerken of geregistreerde handelsmerken van hun respectieve eigenaars.