Nederlandse CEO’s tweeten en ‘liken’ niet

Onderzoek Qlik brengt gebrek aan social media skills van CEO’s in kaart

Hoofddorp - 25 november 2014

Qlik®, (NASDAQ: QLIK), leider in data discovery, toont in recent onderzoek aan dat Nederlandse CEO’s nauwelijks warm lopen voor social media. Minder dan de helft (45%) gebruikt het populaire LinkedIn en ook aan Twitter heeft de CEO geen boodschap: slechts 18 procent heeft een Twitter-account. Facebook blijkt ook een ondergeschoven kindje, slechts 15 procent van de CEO’s is daar te vinden. Dat blijkt uit onderzoek van Qlik onder CEO’s van beursgenoteerde bedrijven en top 50 bedrijven in Nederland. Qlik ontwikkelde een app die de anatomie van CEO’s in Nederland in kaart brengt.

CEO’s van beursgenoteerde bedrijven zetten in vergelijking met boegbeelden van private organisaties social media minder in. Van deze CEO’s gebruikt 28 procent LinkedIn, heeft 8 procent een Facebook-account en is 8 procent actief op Twitter.

Sabine Palinckx, Country Manager Benelux van Qlik: “Gezien het feit dat een kleine misstap grote gevolgen kan hebben, is het begrijpelijk dat CEO’s voorzichtig zijn met social media. Onderzoek van Forrester toonde eerder aan dat veel CEO’s bang zijn per ongeluk bedrijfsgevoelige informatie te delen. Toch is het jammer dat ze de mogelijke kansen niet beter benutten. LinkedIn is het grootste B2B medium ter wereld en er zijn bijna 4,5 miljoen Nederlandse profielen. Dat laat wel zien dat je als CEO daar een flinke doelgroep kan bereiken die je anders misschien nooit zou aanspreken.”

Qlik (NASDAQ: QLIK) is een leider in data discovery en biedt intuïtieve oplossingen voor self-service data visualisatie en begeleiding in analytics. Ruim 33.000 klanten vertrouwen op Qlik oplossingen om betekenis te geven aan informatie van verschillende bronnen. Zo kunnen zij verborgen verbindingen binnen de data ontdekken die leiden tot inzichten die goede ideeën tot stand brengen. Het hoofdkantoor van Qlik is gevestigd in Radnor, Pennsylvania. Qlik heeft wereldwijd vestigingen die samen met ruim 1700 partners meer dan 100 landen bedienen.

© 2014 QlikTech International AB. All rights reserved. Qlik®, Qlik® Sense, QlikView®, QlikTech®, en QlikTech logo’s zijn handelsmerken of geregistreerde handelsmerken van QlikTech International AB. Andere hier gebruikte bedrijfsnamen, productennamen en bedrijfslogo’s zijn handelsmerken of geregistreerde handelsmerken van hun respectieve eigenaars.