Nederland een van de duurste shoplanden binnen Europa

Interactieve toepassing brengt eigenschappen van Europeanen in kaart

Schiphol - 8 mei 2015

Morgen is het de dag van Europa. Tijdens deze dag wordt stilgestaan bij het ontstaan van de Europese Unie en de eenheid in Europa. Qlik® (NASDAQ: QLIK), leider in visual analytics, verzamelde van 28 Europese landen informatie, combineerde diverse databronnen en goot deze in de applicatie ‘How European Are You’. Met deze bevindingen zijn de overeenkomsten en verschillen tussen Europeanen inzichtelijk gemaakt.

Shoppen in Europa

Zo blijkt dat Nederland binnen Europa een van de duurste landen is om in te shoppen. Nederland staat op de tweede plek als het gaat om de gemiddelde prijs van kleding en schoenen. Denemarken is slechts met één euro verschil het duurste land om in te winkelen. Polen is daarentegen het goedkoopst; Nike schoenen kosten daar maximaal 72 euro, terwijl dat in Nederland oploopt tot 120 euro en in Denemarken zelfs tot 130 euro. De gemiddelde prijs in Europa is 99 euro.

How European Are You

Qlik laat met de applicatie de unieke eigenschappen en gelijkenissen per land zien en maakt zo de essentie van de Europeaan inzichtelijk. Zo zijn de kosten van levensonderhoud in Denemarken, Ierland, Finland en Nederland het hoogst. De inwoners van deze landen geven het meest uit aan gas, water en licht, kleding, voedsel, restaurants, sport, recreatie en vervoer. Maar ook het brandstof- en energieverbruik komt aan bod. Verder is de levensverwachting, politieke participatie, betrokkenheid van burgers en de burgerlijke staat in kaart gebracht. Zo blijkt dat Luxemburg de grootse opkomst heeft wanneer er gestemd moet worden, de levensverwachting gemiddeld 79 jaar is in Europa en in Europa gemiddeld 41 procent van de volwassenen getrouwd is en 39 procent single. Verder blijkt dat het alcoholverbruik in Groot-Brittannië vier keer zoveel is in vergelijking tot het gemiddelde in Europa. Tsjechië staat qua alcoholconsumptie bovenaan, Nederland staat op plaats zes.

“We hebben allemaal bepaalde opvattingen over wat het betekent om een Europeaan te zijn, maar ook over verschillende eigenschappen en stereotypen met betrekking tot verschillende landen,” aldus Sabine Palinckx, Country Manager Benelux bij Qlik. “We zijn dan ook trots op de lancering van 'How European Are You'. Zo kunnen we eindelijk zien of er enige waarheid schuilt in deze opvattingen. De grote hoeveelheid gegevens beschikbaar in het publieke domein bevindt zich nu op één plek.
Hiermee geven we een manier voor Europeanen (en degene buiten Europa) om in de data te duiken en informatie te ontsluiten over de manier waarop we 'leven', 'werken' en 'spelen'.”

De applicatie

Qlik heeft in samenwerking met Dr. Pablo Calderón Martínez, docent Europese Studies bij het Kings College in Londen, de applicatie ontwikkeld. De lancering van de app vindt plaats in drie fasen, de manier waarop we 'leven', 'werken' en 'spelen'. Vanaf vandaag is fase één beschikbaar voor analyse via: www.howeuropeanareyou.eu. De app geeft iedereen de kans om dieper in de data te duiken door allerlei gegevens te combineren en specificeren

Qlik (NASDAQ: QLIK) is een leider in visual analytics. Het product portfolio voldoet aan de groeiende behoefte van klanten naar rapportage en visuele self-service analyses voor guided, embedded en op maatgemaakte analytics. Ruim 34.000 klanten vertrouwen op Qlik oplossingen om betekenis te geven aan informatie van verschillende bronnen. Zo kunnen zij verborgen verbindingen binnen de data ontdekken die leiden tot inzichten die goede ideeën tot stand brengen. Het hoofdkantoor van Qlik is gevestigd in Radnor, Pennsylvania. Qlik heeft wereldwijd vestigingen die samen met ruim 1700 partners meer dan 100 landen bedienen.

© 2015 QlikTech International AB. All rights reserved. Qlik®, Qlik® Sense, QlikView®, QlikTech®, en QlikTech logo’s zijn handelsmerken of geregistreerde handelsmerken van QlikTech International AB. Andere hier gebruikte bedrijfsnamen, productennamen en bedrijfslogo’s zijn handelsmerken of geregistreerde handelsmerken van hun respectieve eigenaars.