Qlik introduceert als eerste BI-leverancier Data-as-a-Service

Qlik lanceert Qlik DataMarket, Qlik Sense Cloud en Qlik Sense Charts

Schiphol - 1 juni 2015

Qlik® (NASDAQ: QLIK), leider in visual analytics, introduceert vandaag Qlik Cloud®. Dit is een reeks aan nieuwe cloudgebaseerde oplossingen, waaronder Qlik DataMarket. Deze Data-as-a-Service oplossing biedt organisaties online toegang tot de meest geraadpleegde databronnen wereldwijd. De data is gestandaardiseerd, waardoor deze direct kan worden ingelezen in het visual analytics platform Qlik Sense. Dit maakt het eenvoudiger om on-demand externe data, zoals demografische, economische en bevolkingsindicatoren, te combineren met interne data. Qlik is de eerste BI-leverancier die Data-as-a-Service kosteloos beschikbaar stelt.

Krachtige combinatie van interne en externe data

Qlik gelooft dat inzicht in zowel externe als interne data noodzakelijk is om tot de juiste beslissingen te komen. Met Qlik DataMarket kunnen organisaties interne data eenvoudig toetsen en benchmarken met data uit verschillende externe bronnen. Zo kan een salesmanager salesdata koppelen aan consumentendata om de marktpenetratie beter te begrijpen of de salesdata bijvoorbeeld koppelen aan data over het weer om het effect hiervan op de verkoop inzichtelijk te maken.

“Onze cloudstrategie omvat meer dan alleen een infrastructuur of Software-as-a-Service”, aldus Sabine Palinckx, Country Manager Benelux bij Qlik. “We zien een fantastische kans voor cloudgebaseerde diensten die van grote toegevoegde waarde zijn, zoals het Data-as-a-Service-model van Qlik DataMarket. Hiermee kunnen organisaties de visual analytics ervaring optimaliseren, zelfs tot het allerlaatste moment. Omdat beslissingen vaak gezamenlijk worden genomen, is de cloud een belangrijk onderdeel van onze strategie.”

Qlik Sense Cloud en Qlik Sense Charts

Qlik Cloud bestaat, behalve uit Qlik DataMarket uit Qlik Sense Cloud en Qlik Sense Charts. Met Qlik Sense Cloud kunnen applicaties in het visual analytics platform Qlik Sense eenvoudig en kosteloos worden gedeeld met derden. Ook als deze personen zelf geen Qlik Sense licentie hebben. Qlik Sense Cloud is per direct beschikbaar en zal continu worden aangevuld met nieuwe functionaliteiten, waaronder de mogelijkheid om apps en storyboards te ontwikkelen op basis van eigen data en data uit Qlik DataMarket.

Qlik Sense Charts biedt gebruikers de mogelijkheid om gratis en zonder technische kennis interactieve visualisaties te integreren in websites, blogs en social media.
Lezers kunnen op deze manier eenvoudig inzoomen en data filteren. Door het responsive design worden visualisaties altijd goed weergegeven, ongeacht het device of schermformaat.

Beschikbaarheid

De deelfunctionaliteit van Qlik Sense Cloud is per direct beschikbaar. De uitbreidingen van Qlik Sense Cloud volgen later in 2015. Qlik DataMarket voor Qlik Sense volgt in juni en voor QlikView in de tweede helft van 2015. Qlik Sense Charts is beschikbaar vanaf de tweede helft van 2015.

Qlik (NASDAQ: QLIK) is een leider in visual analytics. Het product portfolio voldoet aan de groeiende behoefte van klanten naar rapportage en visuele self-service analyses voor guided, embedded en op maatgemaakte analytics. Ruim 35.000 klanten vertrouwen op Qlik oplossingen om betekenis te geven aan informatie van verschillende bronnen. Zo kunnen zij verborgen verbindingen binnen de data ontdekken die leiden tot inzichten die goede ideeën tot stand brengen. Het hoofdkantoor van Qlik is gevestigd in Radnor, Pennsylvania. Qlik heeft wereldwijd vestigingen die samen met ruim 1700 partners meer dan 100 landen bedienen.

© 2015 QlikTech International AB. All rights reserved. Qlik®, Qlik® Sense, QlikView®, QlikTech®, en QlikTech logo’s zijn handelsmerken of geregistreerde handelsmerken van QlikTech International AB. Andere hier gebruikte bedrijfsnamen, productennamen en bedrijfslogo’s zijn handelsmerken of geregistreerde handelsmerken van hun respectieve eigenaars.